tisdag 7 februari 2012

Jag skulle kalla det helt sjukt men i en tid som detta så har ordet förlorat sin mening


Adam Zimmermann

6 februari 1934

Var jag än går på stadens gator så kan jag känna folks blickar bränna som eld mot min hud, jag vet varför men det finns inget som jag kan göra mot det. Igår när den vanliga leveransen med mjöl kom till bageriet hade ännu en gång hade priset höjts, jag fick ingen riktig anledning till varför men när jag såg svastikan på transportörens ärm förstod jag, det var inte för att han behövde mer pengar, det var helt enkelt så att han hatade mig för att Hitler sa åt honom att göra det.  Denna symbol som under så lång tid varit symbol för både solen, gudomlighet och lycka ska nazisterna nu få fläcka ner dess betydelse med deras vidriga budskap om renhet och raskunskap och ingen skulle ens försöka stoppa honom

29 mars 1934

Idag så läste jag en liten notis i tidningen, den var väldigt enkel att förbise och svår att lägga märke till, men den handlade om att den hyllade fysikern Albert Einstein nu har blivigt av med sitt tyska medborgarskap på grund av sin judiska tro. Jag minns när han fick nobelpriset för alla dessa år sedan och nu detta. Var vi än är på väg vill jag inte längre vara med.

5 juli 1934

Idag så fick jag reda på hur alla SA ledare hade låtit bli mördade av Hitler för att han nu såg denna organisation som ett hot mot sin egen makt. Detta har lett till stor förvirring då där SA brukade ha stor makt ute på gatorna finns inte längre några brun klädda män för att tillrätta visa folk, men det är väll bara en tids fråga tills de före detta SA medlämmarna blir SS istället, inte för att det skulle förändra så mycket för oss förutom det faktum att de har svart klädsel istället för brun. Olika namn för samma sak enligt mig, möjligt vis vem det är som styr skulle vara skillnad men, från askan in i elden, som de brukar säga. Judarna har det om något värre än oss och jag ser hur folk verkligen anstränger sig för att visa sitt hat för dem, och även om Hitler inte offentligt sagt att man ska förfölja kommunister så gör han inget för att stoppa det.

15 september 1935

Nürnberglagarna trädde idag igenom hörde jag på min radio, vilket kommer att resultera i att judar nu är andra klassens medborgare och hur man definieras som jude, judar får inte nu heller gifta sig eller jobba hur de vill, jag fruktar att det bara är en tidsfråga tills samma sak kommer att hända med oss.

30 juli 1936

Idag hörde jag att Spanien har hamnat i inbördes krig och att Hitler skickar hjälp till den fascistiske Francisco Franco som försöker ta makten från den spanska staten, all denna information får jag från Raoul som för tillfället befinner sig i sin hemstad Stockholm och skickar all information om omvärlden till oss. Radion går inte längre att lita på och jag som en gång i tiden trodde att den skulle vara så nödvändig för att få tag på information och information ger den ifrån sig i stora mängder dock handlar det mesta om hur fantastisk ledare Hitler är och hur bra vi tydligen har det.

14 januari 1937

Idag såg jag ut genom mitt fönster och såg till min förvåning en parad med ungdomar som sjöng om äran att dö för sitt fosterland, jag tittade bort från fönstret men det gick inte att ignorera vad jag just hade sett. Om Hitler nu kan få föräldrar att låta sina barn vara med i sådant här så kanske Hitler har rätt ändå tänk om det är jag som har fel och jag faktiskt saknar de värde som de ”ariska” människorna har och att det är så att de har rätten att härska som de behagar. Jag vet inte vad jag längre ska tro och om herr Stein inte hade varit här med mig så skulle jag nog tagit livet av mig för länge sedan, butiken är nu nästan helt stängd för den har ingen anledning att vara något annat. Det kommer ändå inte någon och handlar här, förutom den lilla lojala klungan människor som hjälper oss i en tid som denna. De måste dock ta med sig eget mjöl eftersom det har varit otroligt svårt för oss att ens gå ut på gatorna.

18 oktober 1937

Idag fick jag reda på av Wallenberg att Stalin inte var den ledare som vi hade hoppats på skulle styra detta land i öst, Raoul hade information som sa att Stalin slaktade folk på löpande band och att nästan alla de millitära officerarna hade försvunnit eftersom ingen dog längre i sovjet folk försvann bara och om man ifrågasatte detta skulle man själv drabbas av samma öde. Vi i Tyskland har i alla fall inte samma masslakt och det kan vi ju glädjas åt i en tid som denna.

21 mars 1938

Idag fick jag det bekräftat det som jag fruktat en tid nu att Österrike gav sig mot Hitler utan ens en kamp och jublade när Tysklands trupper vandrade ner för deras gator. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, ju mer land tyskland får till sitt livsrum desto mer hop får jag om att någon ska inse var Hitler håller på med och stoppa honom och om någon ledare bara kan inse att inget bra kan komma från allt detta hat.

15 november 1938

Den närmaste tiden har varit hemsk, vad som kallas kristallnatten har ägt rum då Hitler skyllde ett mord i frankrike på det judiska folket, det var ifråga en tysk diplomat som hade varit offret för kulan. Detta resulterade i att judar överallt fick sin egendom sönder slagen och vissa fall så blev de även mördade och nu tänker nazisterna tvinga judar att betala skadestånd för att de provocerade fram detta, jag skulle kalla det helt sjukt men i en tid som detta så har ordet förlorat sin mening och hur mycket jag än beskriver det så kommer folk aldrig kunna förstå det här utan att upplevt denna vad man nu ska kalla det och det kanske är därför att det inte är några ledare som ingriper, de helt enkelt inte förstår vad Hitler eller Stalin är kapabla till.

1 september 1939

Nu är det krig med Polen och hoppet om att någon ska slå tillbaka mot Hitler har aldrig varit högre för nu måste de väl ändå fatta…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar