måndag 6 februari 2012

Hakkors, Hitler och ett världskrig på uppgång


18 maj 1934

När jag vaknade upp denna morgon fann jag mig frusen liggandes på slitet marmor golv. Mögeldoften stack i näsan och stundom kunde jag känna fukt droppa ner i mitt ansikte. Mina läppar var spruckna och jag kände en instinktiv törst som jag tror var huvudanledningen till att jag vaknat från första början. När jag rest mig upp förstod jag genast var jag befann mig. Självklart var det Gamle Georgs kyrka där jag tillbringat min helgade natt, men var kunde den gamle pastorn möjligtvis ligga och trycka? Två timmar senare hade alla pusselbitar ramlat på plats.

Det var nämligen som så att gårdagen hade firats med en aning för mycket nattvard. Sjukvårdsförsäkring gällde inte judarna längre, och det hade gamle Georg funnit sig värt att fira. Han gav mig gårdagens rester av Jesus symboliska kvarlevor och sa att Gud skulle frälsa oss alla en vacker dag. Med dem orden lämnade jag den fallfärdiga kyrkan och begav mig mot torgets liv och vardag. Väl där insåg jag hur väl jag mått på sistone. Ingen stress eller svårighet med ekonomin hade försökt fördärva fritt i mitt sinnestillstånd. På just detta torg kunde jag utan tvekan säga att jag trivdes som fisken i vattnet. Solen sken och medan jag gick för att köpa en bakelse vid närmaste bageri kom jag att inse att det bara fanns en man jag kunde tacka min välfärd för. Våran alldeles egna Führer…

16 september 1935

Jag vet inte vad jag ska säga, mycket har hänt och medan årstiderna slingrar sig förbi träder allt fler lagar in i vår nation. För något år sedan lämnade Hindenburg vår jord, och därmed fick förstås Hitler absolut makt inom nationens gränser. Med detta kom han givetvis att införa allt fler lagar gällande bland annat legalisering av tvångsaborter på dem som kan sprida ärftliga sjukdomar.

Alldeles häromdagen infördes Nürnberlagarna varvid alla tyska judar i landet nu kommer att förlora sitt medborgarskap. Härmed tillhandahåller dem inte längre samma rättigheter som vi ariska tyskar. Många av mina anställda har frivilligt valt att emigrera, vilket förstås inte tillhör min ensak, men ändå måste jag säga att det finns en viss tvivel inom mig vad staten egentligen vill alla dessa judar.

Med ett glas Konjak i hand sitter jag nu med Eckhardt och kallsnackar om de gamla goda tiderna. Vi sitter på finrestaurang och kalvfilén har precis slinkigt ner. Dagen avslutas med Bach på scen.

1938 13 mars

Adolf Hitler har idag proklamerat att österrike numera tillhör Tyskland. Häromdagen hade Österrike invaderats av tyska trupper. Överallt i Wien hade tydligen människor jublat. Hitler hyllas som en hjälte, och idag firades det också i Wagnersaal tillsammans med Eckhardt som även höll tal. Det kom att bli en stor fest. Exotiska palmer hade tillfälligt köpts in och en orkester på tio musikanter skulle leda aftonen in i en dimmig dvala. För överallt satt folk med sina cigaretthållare och rökte. Överallt satt hakkorssymboler fast i festliga attiraljer, så som på vinglas, whiskyglas ja till och med skedar hade symbolen inpräntat på sitt yttersta grepp.
Kvällen avslutades med konfetti som flödade ut över salen. Människor jublade och såg allmänt lyckliga ut. Även jag fann min plats. Efter några glas whisky hade jag modigt nog bjudit några damer till mitt och Eckhardts bord där jag beställt fram cocktails för oss alla, kvällen ut. Tillsammans hade vi haft en mycket trevlig stund med livliga diskussioner och roliga historier.
Huruvida jag kom hem har jag dock inget minne av….

1939 2 januari

Hitler blev idag utsedd till 1938 ”årets man” enligt den amerikanska tidsskriften Time. Jag fick ett exemplar när jag som hastigast mötte min assistent Mratin Dürfengran på postkontoret. Skulle just posta ett brev när jag av misstag snubblade över hans ena känga. Som förlåtelse gav han mig ett exemplar som enligt honom var en bristvara i tider som dessa. Eftermiddagen tillbringades självfallet på mitt kontor där kaffe och ansjovissmörgås fick duga som lunch. Med näsan tryckt mot de olika artiklarna läste jag frenetiskt tills jag kom att stöta på denna charmerande artikel, som i min åsikt kom att bli dagens höjdpunkt. Inte skulle Neue Tag Zeitung utse Roosevelt som årets man. Vilken skam det skulle vara… 

4 september 1939

Vad jag en gång i tiden ansåg som en oinskränkt omöjlighet har idag visat sig vara ett faktum. Med dagens tidning i hand brister jag i gråt när jag väl ser framsidan. På bilden ser man marscherande tyska soldater och Titeln lyder: Eines zweite weltkrieg? Polen blev för tre dagar sedan invaderat av tyska trupper och i följd av detta förklarade igår Frankrike, Storbritannien, Australien och även Nya Zeeland (vad nu dem har med saken att göra) krig mot Tyskland. 

Vad in i Guds skapelse ska detta innebära? 

Med lätt darrande händer lägger jag ifrån mig tidningen och sveper min plunta helt på dess innehåll, slänger mig in i bilen mot Georgs kyrka för att meddela om denna miserabla nyhet som tilltyglat mitt glada morgonhumör. Väl där inser jag att kyrkan för tillfället står tomt. Förmodligen hade Georg gått en promenad till närmaste grossisthandlare.  Jag lämnade istället ett brev varav innehållet talade om att han var välkommen förbi kontoret vilken dag, vilken tid som helst för allmänt Kallsnack och kanske till och med en mumsbit om han så skulle vilja. 

När jag ändå var i krokarna passade jag på att säga hej till modern min som låg alldeles borta vid den gamla eken. Den slitna graven och de gulnande löven fick mig att bli vemodigt ledsam. När kriget åter kommit och allt som skulle gå förlorat i dess väg än bara var en underlig fråga, kunde jag längre inte finna någon anledning att bo kvar i den lilla stad jag sedan barn växt upp i och lärt känna. Jag körde hem lätt fundersam, undrandes vad jag härnäst skulle ta mig till. För vad fanns det för hopp om mänskligheten när allt vi kunde göra i en konflikt som denna var att ta till våldet, rättare sagt, nävarna sina?

Absolut Ingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar