söndag 12 februari 2012

Hitlers väg mot makten (ganska enkel)

Theodor Lewald

1924-1933

Allting började när jag skulle klä på mig. Jag tog tidningen och lade kaffet på bordet och skulle börja läsa tidningen som jag gör varje dag precis innan jag går iväg till jobbet. På första sidan ser jag att Hitler blivit vald till rikskansler. Jag visste inte om det var en dröm eller om jag bara inbillade mig, det verkade skumt. Hitler som satt fängslad för inte så längesedan skulle nu ta och styra hela detta land? 
Nu kan man i princip göra vad man vill, Hitler blev ju rikskansler så himla snabbt, nu kan alla ta chansen och bli något stort...

De flesta (alla) skrattade och gjorde åtlöje av Hitler och hans idéer men allting förändrades så fort han släppte sin första bok. Han fick en massa läsare, hans bok var rasistisk och ondskefull. Han hjärntvättade riktigt många med hans förmåga, Hitler är en riktigt bra talare. Han övertalar många att gå med i något så dumt och ondskefullt, han vill lägga en extremt hög press på alla så att dem stressar och väljer nazistpartiet.

Jag var på väg till jobbet och på vägen så såg jag ett par affischer där det stod att Hitler var ett steg ifrån att vinna allt. Hitler skulle nog få som han ville inom kort ifall inte någon sade som de tyckte. Jag vet säkert att många var emot Hitler och hans ondska men det var ingen som vågade säga något. De gjorde det extremt lätt för Hitler, han fick som han ville. Om några få skulle bilda en grupp som var mot Hitler så skulle de säkert vinna pga. dem var fler och de fick inte vänta för med tiden så fick Hitler mer och mer anhängare.

Mina föräldrar var trogna judar, de stred för sitt folk tills de försvann. Jag är också jude men inte lika troende som de var. Som sagt jag är inte engagerad i någonting, jag gör inte något speciellt som bevisar att jag är jude men däremot är min ”broder” Heinrich en trogen jude och jag kommer kämpa och stå vid hans sida vad som än händer.

Vårt bageri står ganska osäkert pga. Heinrich är jude och det blir mer och mer nazister med tiden så många börjar sluta köpa från oss för att vi är judar. Man blir ledsen för att vi som kämpat så hårt och höll på att bli framgångsrika för vårt bageri kommer kanske snart lägga ner eller tas sönder bara för att vi är judar.

Arbetslösheten är riktigt hög och jag hoppas på att allt blir bättre för att vårt bageri ska finnas kvar. Tiden går och allt försämras, hoppas att vi kan hitta den enda utväg som leder oss ur denna hemska situation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar