onsdag 8 februari 2012

Diktatorer överallt, landet behöver en hjälte!


Catharina Ruge

1934- 1939
’’Mor snälla dö inte, snälla mor lev. Det är för tidigt ännu, du har en massa ärenden att göra.’’

Jag fryser, det är mörkt och en massa tankar far runt i mitt huvud. Det är kväll och man hör ljud från gatorna. En del skrik och en del sorg. Men vart finns glädjen? Har den gömt sig, kanske försvunnit helt? Javisst ja, mor har en massa ärenden att göra, vilka är de då, städa hemmet, laga maten, arbeta på gården, tvätta kläder, kan dessa vara några få av hennes ärenden? I alla dessa år har kvinnan varit som en slav i vårt samhälle, men endast alla fattiga kvinnor. De har inga val, de gör allt för att deras barn ska kunna överleva. Kvinnan är alltid familjens stam, stammen som bygger upp trädet och bildar familjen, om man sågar bort stammen, faller hela trädet omkull. Jag älskar mor, mina syskon och far älskar henne, vad tar vi oss till om hon lämnar oss i denna svåra värld? Bredvid mig ligger en blodig näsduk, mor har börjat hosta upp blod. Häromdagen sade hon till mig ’’ Catharina, du är mitt yngsta barn och det är dig jag mest av allt är orolig för. Jag vet att du är en duktig och stark tjej, vad som en händer med mig, ge aldrig upp. Håll ihop med dina syskon och far och kämpa alla tillsammans, ni är mina stolt heter älskling.’’ 

Jag gråter men ingen ser, jag gråter men ingen hör för jag där inne. Landet är hela tiden aktivt med ondska, jag förstår inte vad människorna vill varandra. Den 30 juni har Hitler slagit ner ett försök till statskupp från SA med hjälp av SS och Gestapo. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, det är som om den här mannen kallad Hitler skär över min handled med ett vasst blad.  Han har vållat till att avrätta 61 personer ’’ i självförsvar’’, de flesta var höga SA-ledare men även andra människor och för att inte tala om de ytterligare 13 personer som de var tvungna att skjuta för att de hade försökt göra motstånd.

SA- avdelningen har hållit sig lite vid sidan om och knappt synts till början av månaden. Jag antar att de var livrädda att även de stod på SS- listor över medlemmar av SA som skulle hämtas för att fängslas eller avrättas.

Men far berättade att de klarade sig.

President Hindenburg har dött! Detta innebär att Hitler blir vår nya führer, rikskansler och president i Tyskland. Det bara brinner inombords. Inte nog med sorgerna som finns hemma med mor och allt så händer också detta. ’’ Vi och vårt samhälle sjunker för varje dag som går, snart drunknar vi.’’ Detta var vad min syster Marlene sade häromdagen till mig.  Så, sant som det var sagt, Hitler har tagit makten och detta innebär att vårt samhälle snart drunknar helt.

Tyskland har gått från att vara en parlamentarisk demokrati till en enväldig stat.

1935
Vår nya tyska säkerhetspolis, Gestapo som har ansvaret för koncentrationslägren.

Det har skapats en förening för tyska flickor, så kallad Bund Deutscher Mädel. Där fostrar man flickorna, från tioåringar och uppåt, till små pålitliga partimedlemmar. Dessa flickor är redo att lämna sina föräldrar om det krävs.

Pojkarnas förening heter Hitlerjugend. Pojkarna spenderar mycket tid i naturen och blir undervisade i den nazistiska ideologin och förbereds på ett framtida krig genom olika lek och övningar.

Jag själv som brinner för att bli läkare får en stickande känsla i kroppen när jag på något sätt blir påmind om de nya lagarna. En lag som tillåter läkarna att utföra tvångsaborter för att förhindra att ärftliga sjukdomar förs vidare och att endast en liten misstanke om homosexualitet är grund för arrestering.

Nu har också Nürnberglagarna satt i gång här i Tyskland. De tyska judarna är andra klassens medborgare. Man måste vara av ’’tyskt blod’’ för att kunna vara riksmedborgare. De saknar rösträtt och äktenskap mellan judar och “arier”. Enligt nazisterna anses man som jude oavsett vilken religion man bestämmer att tillhöra om man har minst en mor- eller farförälder som är judisk.  

En dag gick jag till den lilla affären på samma gata där vi bor, jag skulle köpa mjölk. I affären såg jag herr Walter och han sade ’’ God dag Catharina, har du sett den nya filmen som går på biografen Leni Riefenstahls film, Triumph des Willens (Viljans triumf). Det är en nazifilm.’’ ’’ Nej, herr Walter jag har inte sett den och vill verkligen inte göra det.’’ Jag hade lite småmynt i fickan som jag betalade mjölken med och sedan lämnade jag affären.

Jag förstår inte hur folk kan gå och se en sådan film, förstår verkligen inte. Jag antar att jag skulle spy i biografsalongen om jag så den. Många människor blir påverkade av sådant, de blir så hjärntvättade att de lockas till nazisternas ideologi, vilket nazisterna också vill.

Tyskland har börjat med allmän värnplikt igen och även med ett avtal som ger Hitler chansen att upprusta den tyska armén. Jag förstår inte hur de andra europeiska ländernas ledare kan vara så blinda och inte se detta, hur kan de gå med på allt som Hitler vill?

1936
Jag hör en massa ljud från gatorna, undrar vad det är som händer igen och går och ställer mig vid fönstret. Far kommer och lägger handen på min högra axel. ’’ Det är de Tyska trupperna som marscherar västerut, de ska ta sig över floden Rhen till en zon som enligt Versaillesfördraget ska hållas fri från soldater. Frankrike och England låter bli att hindra det som sker. Jag har också hört av Herr Haffner att en fest ska äga rum på Wagnersaal. Nationalisterna här i Northeim anser att detta är något som ska firas. De inser att Tyskland börjar samla ihop sig igen, så är det min dotter.’’ sade far. Själv tycker jag inte att Tyskland på något sätt har förbättrats utan jag anser att det bara blir värre och värre nu när Hitler har den största makten.

De hemska koncentrationslägren i Tyskland är nu mera övertagna av SS. De ska “fixas” och “planeras” om. Det ska byggas flera av de och det ska också bli effektivare att plåga de oskyldiga människorna som hamnar i dem. Usch, vad det sticker till i hela kroppen, från topp till tå när jag nämner om koncentrationslägren. När jag sätter mig in på de stackars människornas situation svartnar det till framför ögonen och jag blir alldeles kall i hela kroppen. Det påverkar en väldigt mycket, att leva i ett samhälle där demokrati inte finns och man inte klarar av att göra så mycket åt saken påverkar en mycket, man känner sig fängslad på något sätt pga. man inte kan göra så mycket åt saken.

I morse läste jag i tidningen att ett inbördeskrig har brutit ut i Spanien. Jag förstår verkligen inte. ’’ Far, vad är det människorna inte kan dela på, varför kan man inte bara hjälpa och tycka om varandra istället för att hata.’’ frågade jag far när jag läst klart artikeln. ’’Människan är girig Catharina, han vill alltid ha mer och för att få sin vilja igenom använder han hat och våld.’’ svarade far mig. Det stämmer tänkte jag, girighet skapar krig. Folk är maktgalna och jag är säker på att denna girighet alltid kommer att finnas hos människan.
Fascisten Francisco Franco i Spanien försökte ta makten genom en statskupp men denna verkar ha misslyckats. Det som är det absolut tragiska är att både Hitler och Italiens diktator är beredda att vilja stödja Francos sida i kriget som verkar starta snart. Diktatorer, egoister som är helt maktgalna… hur ska vårt samhälle bli fredfullt och hur ska vårt samhälle kunna utvecklas när dessa finns? För att ett land ska ha den rättvisa makten och vara så bra som möjligt bör demokrati finnas, det säger jag i alla fall.

Det är aktivt med de olympiska spelen i Berlin och Hitler tillsammans med andra nazister tar varje tillfälle i akt för att visa sin bästa sida. Den här mannen tror att han kan få oss som lever i Tyskland att glömma vad som sker i landet genom att ge order om att montera ner alla antijudiska skyltar från husväggar. Nej, nej så enkelt är det inte och vi som lever här inte så korkade. Detta sätt han utför är inte endast till oss medborgare utan också för att lura utländska besökare, för att de inte ska se Hitlers elände. Jag anser att detta är riktigt fegt eftersom Hitler är så feg att han inte vågar stå för det han gör och att han ger sig på svagare människor då det gäller fysiskt och ekonomiskt m.m.

Hitler har kommit på ett nytt sätt att öka antalet födda tyska barn, för att främja ’’den ariska rasens varaktighet’’. Myndigheten ska ta bort homosexualitet och förhindra att friska kvinnor från att göra abort. 
Det är inte klokt hur nazisterna behandlar människor, hur kan man döma en person efter hälsa, sexualitet eller ursprung? Elise Oldenburg går också på kvällsskola som jag och Marlene. Vi tar samma väg hem enda till en korsning som skiljer gatan åt. På vägen till korsningen berättade hon för mig och Marlene att ett rashygieniskt institut har skapats. Det ska utforska alla romer och bestämma om de är ’’rasligt rena’’. Men det verkar inte som att de anser att den romerska befolkningen är rasren, eftersom i en mängd i städer i Tyskland har massarresteringar av romer fullbordats. Jag och Marlene blev faktiskt inte alls förvånade, den här mannen kallad Hitler har ju inget hjärta och därmed inga känslor. ’’Vad är detta för samhälle som vi lever i?’’ sade Marlene med högra handen fastknuten. ’’ Ett helvete, syster ett HELVETE!!!’’ var mitt svar.

Hädan efter är det inte ett val att gå med i Hitlerjugend och BDM utan det är obligatoriskt för alla barn och ungdomar, alla måste gå med. Tysklands barn och ungdomar är Tysklands framtid, om de nu redan i tidig ålder uppfostras efter den nazistiska ideologin vill jag inte ens tala om hur framtida Tyskland kommer att se ut. 

1938

Nazisterna har bestämt att judar inte får undervisa tyskar. De får heller inte arbeta som revisorer eller tandläkare. Dessa människor har också familjer, de har barn hemma som väntar på mat, kläder, skor, studiematerial m.m.. Jag själv som har levt i fattigdom sedan jag kom till världen vet hur det är att dela på en limpa bröd till varje måltid.

Det grundas och byggs nya koncentrationsläger över hela Tyskland. Ett av dem heter Buchenwald och ligger utanför Weimar, det är även det senaste koncentrationslägret. Folk här i vår lilla stad Northeim är delaktiga med arrangemanget av koncentrationslägren, hur kan de vara så blinda och inte se verkligheten? Det är ju som om Tyskland pressas ner till något hål och snart hamnar i hålet.   

Hitler får stor respekt och uppmärksamhet i hela Tyskland. Människorna förstår inte och många är också fega, när de ger honom makten höjs inte Tysklands makt utan den sjunker egentligen. Ingen vinner något på att plåga människorna som lever i landet. Österrike, Hitlers gamla hemland är nu ansluten till Tyskland.  Man kunde se tyska trupper som tog sig förbi gränsen och i Wien togs nazisterna emot som kungar och stora härskare, de längtade troligen efter Anschluss. Donald sa att det ska firas på Wagnersaal.

De tar allt, verkligen allt utan att ens tänka på att judarna också är människor och ska behandlas som människor. Enligt dem är man inte människa om man är jude, man är bara onödig och kan brännas ned, det blir mycket bättre då om de inte existerar. Tyska och österrikiska judar måste registrera allt de har som är värt över 5000 reichmark.
Mauthausen, ett koncentrationsläger utanför Linz i Österrike är snart färdigt. Judar och romer trakasseras fruktansvärt och homosexuella män skickas automatiskt till koncentrationsläger.

Den stora synagogan i München är nu sönderslagen. Jag antar att det gör ont i alla judarnas hjärtan, speciellt om man är bland de riktigt starkt troende judarna. När det handlar om sin religion, sin tro borde det vara som jobbigast.

Både jag och Marlene kände att vi behövde gå ut ett tag bara på en liten promenad. Vi gjorde det alltid minst en gång i månaden när mor var frisk, det är ett sätt för oss att för en gångs skull kunna ta det lugnt på. Det är inte så lätt att ta det lugnt när gatorna ser ut på detta hemska sätt men vi gick ändå ut eftersom vi också ville se allt som händer lite tydligare och samtidigt prata om det med varandra. Klaus Kreidl var också ute och gick. Han hade tydligen handlat lite mat till middagen. Vi hälsade på varandra och han berättade att 2200 judar som anses vara kriminella för att de har parkerat fel eller glömt att betala räkningarna i tid har skickats till koncentrationsläger. De har också skickat iväg arbetslösa som har brutit mot kraven att arbeta. ’’ Attans också, jävla führer!’’, fick jag ut ur mig.  Marlene drog i min arm och släpade bort mig därifrån, ’’ Han har makt, han är landets führer, förstår du inte att du inte kan säga så, vill du också bli inskickad till något koncentrationsläger???’’ Till och med min syster är rädd för den hemska mannen, alla är rädda och fega. Jag vet att ingen vill att den mannen ska ha makten förutom sådana som honom då och jag vet att de inte är så många men ingen vågar säga emot alla är så fruktansvärt rädda.

Nu har en namnlag börjat också. Alla judiska kvinnor måste lägga till namnet Sarah och alla judiska män namnet Israel i sina pass. Som de kränker människor…

Hitler har kämpat för att Sudelandet, det tysktalande området i Tjeckoslovakien ska tillhöra Tyskland och till sist har han fått sin vilja igenom genom en massa hot.

Far berättade för mig att 17 000 polska judar som varit bosatta i Tyskland har arresterats och skickats tillbaka till Polen. Men Polen accepterade inte detta så dessa stackars människor fick tvingas leva i ett ingenmansland vid gränsen.

Den tyske diplomaten har von Rath har skjutits ihjäl av en polsk-judisk student i Paris, Herschel Grynszpan. Lokala SA- och partiorganisationer över hela landet har getts order att hämnas von Raths död.

Det är så fruktansvärt hemskt att jag får tårar när jag skriver om allt. Synagogor över hela Tyskland har brunnit ned, affärer har plundrats. Tusentals människor har misshandlats, en massa dödsfall sker hela tiden. Tusentals judar har arresterats och kommer troligen skickas till Dachau och andra koncentrationsläger. När blir det stopp på detta elände, kommer vi någon gång att kunna leva i fred och kärlek?

Mor ligger fortfarande sjuk i sängen, en läkare var här om dagen och sade att hon inte har blivit sämre men att hon heller inte har blivit sämre. Det enda hon får i sig om dagarna är en skål soppa och det tvingar hon i sig. När vi satt vid middagsbordet berättade far för oss att Herman Göring har bestämt att judarna ska dömas till böter för förstörelse under Kristallnatten. En miljard i böter var vad far hade hört.

Jag blir så ledsen så himla ledsen just då det handlar om barn, det är de som är de mest oskyldiga. Vad har de gjort för att bli bestraffade, är det deras fel att de kom till denna värld? Judiska barn får längre inte gå i tyska skolor. Hur kan de hindra barnen från att gå i skolan, hur kan de sätta ett stopp för deras framtid? I och för sig de tänker ju utrota alla judar så det är inte så konstigt att de inte heller tänker på deras framtid, då det i framtiden inte ska finnas några judar alls.

1939

Donald hade hört av sina kompisar att under ett tal i riksdagen hade Hitler hotat med att utrota den judiska rasen i Europa om ett nytt världskrig bröt ut.

Statskassan behöver uppenbarligen mer pengar och detta tar de från de tyska judarnas guld- och silverföremål. De betalar med judarnas pengar för att sedan skapa ett helvete för de med deras pengar. Hur sjukt som helst! 

När jag och Marlene var ute på gården gick Johann Wieghardt förbi, vi började prata om situationen i Tyskland och han sade ’’ Hela Tjeckoslovakien har ockuperats och inte bara Sudettyskland.’’ ’’ Far har rätt, människan är girig, jävla Hitler han slukar åt sig allt och alla.’’  Marlene tog tag i min arm en än gång och vi gick därifrån.

Landet är i krig igen, det blir bara värre och värre för var dag som går, detta krig kommer att kosta landet och många människor en hel del och alla liv som dör, hur ska man betala dem? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar