torsdag 23 februari 2012

Hoppet om en värld där ondska som denna inte existerar

Otto Baum

1939

5 september

Jag vänder mig en sista gång mot mitt uttömda kontor. Någonstans kan jag känna lyckan nå mitt sinne. Solens oskyldiga strålar skiner in genom de avdammade persiennerna lik en blick mot himmelen en sådan solig dag. Möblerna blev liksom allt annat aviserade till någon SS-officer som tydligen behövde tinget mer än någon annan. Tacka till att Mratin Durfengran kunde fullfölja min uppgift som före detta Direktör för Neue Tag Zeitung. Förhoppningsvis kommer tidningen klara sig utmärkt i hans sträva händer. Inte mycket har hänt sedan Tyskland gått i angrepp mot polen mer än att Polens försvar som inte består till mer en kavalleri ser ut att när som helst ge vika. Och eftersom Ryssland tillsammans med Tyskland gått ihop en icke-angrepps pakt kommer dem sannerligen tillsammans bryta ner det polska försvaret. Vad härnäst kommer hände vet än bara Gud…

Med en lätt knuff stänger jag dörren en gång för alla. Åtminstone hoppas jag så, för när jag stupar ut i den extrema snömodden sprids en olust inom mig att jag helst om något aldrig mer hit vill återvända. På gatan möts jag av två ss soldater som nyligen tycks ha anhållit en Jude. Som en skamfläck mot den skavda tegelväggen tvingades han dansa i hysteri. Jag vänder hastigt bort blicken och låtsas inget se. Nog med dessa hemskheter. Georg hade häromdagen med guds ord lovat om att se efter lägenheten en gång i månaden så att den inte skulle tendera till förfallenhet. Men om jag inte skulle återvända efter ett år skulle han definitivt få behålla den. Allt efteråt måste jag till min girighet erkänna att jag så ångrade mina ord. Men den glädje som han efteråt visade var dock svår att ångra, ty våran vänskap hade om så sedan urminnes tider funnits till hands.

Med endast få personliga tillhörigheter i mitt bagage beger jag mig nu mot Berlin i hopp om att snarast kunna lämna landet. Genom monokeln ser jag hur tiden i mitt fickur rinner i väg. Med darrande händer knäpper jag hastigt ihop det schweiziska urverket och startar motorn.

Halvt dåsig anländer jag till stadens myller. För en ganska bra summa lyckas jag sälja skrothögen till någon mullig återförsäljare. Stadens intensitet får mig att bli yr. Jag tror jag mötte någon från byn men kommer inte ihåg. På något sätt tog jag mig till Templehof flygplatsen efter bara någon timme. Snart skulle jag få lämna landet. Men överallt var det kö. Tiotalmeter kö av emigrerande judar. Ytterligare en timme av väntan tills jag slutligen hamnade vid biljettkassan. När jag kommer fram för att visa mitt pass visar det sig vara min kusin. Hon hälsar kort men återgår sedan snabbt till hennes arbetsplikter. Det är dock inte förrän jag visar henne mina identifikationshandlingar, som jag möts av en underlig blick. Hon talar om att informationen som deklareras på passet och att min ”fil” innehåller information som måste granskas innan det kan godkännas som icke-judisk. Att passet är extremt gammalt och inte innehåller de moderna krav som numera betraktas som obligatoriskt. Hon ger mig sedan ett väldigt underligt alternativ att jag kan ta mitt önskade flyg till London inom enbart tjugo minuter om hon bara behöver sätta en judestämpel på mitt pass.

När jag ser tillbaks på det måste jag säga att jag utan tvekan accepterade alternativet för att så snart som möjligt bli kvitt med den obekväma situationen jag satt mig i. Panikångesten från all trängsel gav mig dessvärre svindel. Och jag vet att hon bara ville mig väl men vem ger än erbjudandet att bli besedd som Jude?
Eller, ville hon mig verkligen väl? Såhär i efterhand kom jag ihåg att hennes föräldrar dog i en husbrand när hon var bara var tolv och dessvärre minns jag hennes sorg när våran familj blev tvungna att överlämna henne till barnhem.

Med sega steg beger jag mig slutligen ombord på vad jag tror kan vara något av ett militärt transportflygplan. Väl inne i planet möts jag till min tacksamhet av fodrade säten. I samma minut som jag slog mig ner somnade jag in. 

1 December 1940

Inte långt efter min intima ankomst till staden jag sedan länge önskat besöka träffade jag en man vid namn Edward.

Den lämpligaste Boendelösningen fick bli ett medelmåttigt hotell ett av stadens fattigare kvarter. Morgnarna tillbringades vid deras Bedandbreakfast servning med te och Bacon. Förmiddagarna och eftermiddagarna utförde jag massiva promenader för att utforska stadens gator och underliga människor. Kvällarna spenderades inte minst sagt på kvarterspuben med ett stort glas av husets öl. För det mesta hängde det bara drägg vid barens mittpunkt, men ibland kom det in relativt finare personer för att föra privata konversationer. Kanske ville de hålla sig gömda eller kanske ville de omväxla från deras finare hemkvarter. Än kunde jag knappt språket, bara några enklare fraser. Vad visste jag?
Det var som sagt där på kvarterspuben (eller egentligen precis utanför) som jag en dag hittade Edward medvetslös på gatan. Det var kallt och jag tänkte att han förmodligen skulle frysa ihjäl om jag inte hjälpte honom. Så jag släpade upp honom på mitt skabbiga rum för att försöka få liv i honom. Efter ungefär ett dygn satte han sig upp i nittiograders ställning och undrade var han befann sig. När jag berättade vad som hänt tackade han mig och erbjöd mig som kompensation att få bo hos honom istället.
Vid ålder av sextiofem måste jag säga att han har sina liknelser med Georg, fast ateist. Han är en av få människor i denna stad som faktiskt pratar språket mitt och med ett yrke som arkeolog måste jag säga hans ambitioner intresserade mig. I sitt slott precis vid Londons utkant fick jag personligen äran att se vad han samlat på sig under sina utgrävningar. Allt ifrån urdjursskelett till spiror tillhörande faraoner från Afrikas nord tog plats bland hans artonhundratals inspirerande inredning. Hos honom fanns det gynnsamt nog radio och sedan Edward ärvt det tyska språket från sin far kunde han berätta vad BBC nyheterna hade att säga dagligen.

Men ju mer jag vistas här pådrivs jag ändå av en sådan obeskrivlig hemlängtan. På något sätt känner jag mig inte delaktig i den brittiska gemenskapen när Churchill med bestämda ord meddelar att ”vi ska kämpa på stränderna, Vi ska kämpa på flygfälten och vi ska kämpa i hus och gator”…

1942

År har gått. Enligt mig decennier, för om jag måste säga det själv är det en aning enformigt att spendera sina dagar mellan tjocka stenväggar. Och ändå verkar så mycket ha hänt på utsidan, i världen alltså. Japan som med hjälp av självmordsbombare sänker amerikanska Hawaiihamnar. Amerika som motvilligt ger sig in i kriget och ryktena om vad Nazisterna kallar den slutliga lösningen. Gud vet vad mer, fattas bara att massförstörelsevapen ska inrättas mellan vår himmel och jord.

Nej, jag måste bege mig tillbaks och ta det ansvar jag bär skulden för. Storbritannien må vara ett fint land men min nation är härmed en skam för omvärlden och betraktas som roten till all ondska. Hitler är en galen man som tror att krig på detta sätt kommer att hålla i långa loppet. Jag måste tillbaks för att rädda det som räddas kan och då pratar jag främst om de förföljda judarna i landet. Och tidningen också för den delen. Även den vackra byn Northeim måste skyddas till varje pris. Jag har hört om bombningarna i Berlin och än vet jag inte hur det står till med Georg och de andra byborna, kanske har en bomb av misstag fallit över det vackra torget? Jag vet dessvärre heller inte hur jag till Tyskland ska fara i tider som dessa.  Flygplan för civila ha sedan länge slutat gå och båtresa från England till frankrike för att där igenom fara till Tyskland skulle vara rena rama byråkratiska mardrömmen. Men vad har jag för val? Edward är på vippen att slänga ut mig för att han har en inplanerad resa till Kairo för utövning av diverse arkeologi. Han erbjöd mig häromdagen att få ta hans gamla bil som han ändå tänkte skrota. Indrar hur många mil den orkar? Kanske är det värt ett försök. Ett beslut måste i varje fall göras snabbt. 

1945


Resan var lång. Jag vet inte hur jag lyckades men på sätt och vis måste jag säga att har jag nått min slutdestination. För när jag blickar tillbaks vet jag längre inte vad jag en gång tänkt mig som slutdestination. Jag är inte i Northeim, så mycket kan jag säga men och andra sidan skulle jag heller inte vilja påstå att jag är utanför Tysklands gränser. Människor runt omkring mig vet att Tyskland inte kan vinna, men att ingen hjälp kommer oss hinna rädda. Det finns ingen chans i världen om så att Tyskarna kan lyckas ta sig ur den situationen de satt sig i. Och anledningen till att jag säger Tyskarna och inte mig själv är för att jag för tillfället sitter fängslad. Eller vad tyskarna kallar för arbetarläger. Genom tullen blev jag som alla andra tvungen att visa pass. Och det var då polletten trillade ner. Just där i ögonblicket när jag skulle visa den barska SS – soldaten mina identifikationshandlingar kom jag på varför mina känslor om allt detta hade visat sig ängsliga. Judestämpeln, märket som på nolltid fick mig ut ur landet var vad jag nu inser kommer att bli min död. Visserligen gjorde jag ett tappert försök att fly från taggtrådens virvlar, men vad hjälpte det. Jag är en någorlunda gammal man, och redan efter få springsteg vek sig knäna under mig. Jag blev därmed oförmögen att gå och följd av detta snabbt omringad av hånskrattande Tyskar. Allt mer jag kan minnas är undersidan på en grov känga svingas mot mitt ansikte. Ty nu är jag här i judarnas dilemma. Och för att inte gå in för långt på lägrets hemskheter, kan min dagliga beskrivning av arbetet sägas så här. Tömma rum på rum med lik, dra dem till kremeringsstationen för vad jag kallar för slutstationen. Något liknande skall vi alla fara någon gång i alla fall. Åtminstone är det på detta sätt jag håller humöret uppe. Jag har blivit galen, det vet jag, ingen normal människa kan om något klara en situation som denna. Jag vet att det är delvis mitt fel, men på samma gång så många andras. Hur kunde jag någonsin veta att något liknande skulle inrättas i vår nations lagar. Hur skulle jag med ens i min vildaste fantasi komma fram till en situation som denna?

Jag vet inte längre, den ända vara som det dock råder brist på inom dessa väggar är hopp. Hoppet om en värld där ondska som denna inte existerar. Hoppet om att klara sig, och få känna sig levande igen. Jag vet att jag talar i gåtor, som i en amerikansk Hollywood film, lik den jag en gång i mina fria dagar såg i Londons biografer. Den var färg, den första färgfilmen sades det, och med djur och sagoliknande kreatur som tema kom jag att minnas den även här i mina mörkaste dagar. Jag hoppas det snart tar slut… 


1965

Det må vara länge sedan jag skrev något liknande, kanske är det för att jag försöker glömma eller kanske är det för att jag är en annan människa nu. Mitt förflutna och allt som kom i dess väg, min ungdom, min medelålder allt är ett minne blott. Tidningen jag inte minns namnet på är nerlagd sedan länge. Svaga bilder på soldater som öppnar portarna till friheten är allt jag kan minnas, för där började mitt nya liv. Just i ögonblicket när jag utmärglad ligger på det hårda betonggolvet, och ljuset som strilar in från de tunga portarna som öppnas, då började mitt liv. Jag blev liggandes på sjukhus i månader av utmattning innan jag ens kunde ta mina första steg. Men därefter blev min utveckling snabb. Jag kom kvickt att vilja fara till Northeim, min hemstad, där de flesta av mina minnen är positiva, åtminstone något. Min ankomst blev dock ännu ett trauma. Nästan inget var sig likt. Många hus var rivna, kyrkan som tidigare var en ruin var nu bara en hög med gammal sten. Min mammas grav var en av de få gravarna inom området som klarat sig från raset. När jag sedan går in på vildsvinet för att fråga efter Georg den ända personen jag har minnen av från Northeim säger de att han gått bort. Alla mina frågor, vidare var han är begravd hur han dog och allt av dess sak, dränktes i min sorg om att ha förlorat min ända vän.

Jag är på min ålders höst, dessvärre inte långt ifrån att gå samma väg som alla judarna. Vistelsen i lägret fick mig att känna empati för folkgrupper överlag. Jag är inte längre en nazist och skulle aldrig om något tänka mig något liknande. I kyrkans ruiner hjälpte jag att bygga upp en ny, och inte långt ifrån bidrog jag med pengar för att starta stadens Synagoga.
I ett stillsamt liv på en terrass med blommar, fåglar av exotiska slag skriver jag nu detta, mitt sista meddelande om att jag än sörjer följderna av vad som kom att bli värdens hemskaste tillmötesgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar