söndag 5 februari 2012

Den kommunistiska revolutionen är ju strax runt hörnet


Heinrich Wenkel

1924

Trots den stora krisen i landet är folk enormt mycket gladare på gatorna fastän lite rädda (om man ska säga så) på den politiska osäkerheten som råder i Tyskland.

Borgmästaren har bestämt sig för att gå med i NSDAP som, om inte jag uppfattat det fel, har förbjudits som parti i Tyskland och det kommer antagligen att ha någon form av påverkan på vår stad. Förutom borgmästaren så har jag hört att allt fler i Northeim håller på NSDAP vilket också gör mig mer och mer osäker på min framtid då jag fått veta från flera andra att Hitler den andra utgåvan av sin bok Mein Kampf att Hitler skyllde alla Tyskland problem på kommunisterna; som jag inte ens tyckte om; var skapade av oss. Judarna.

Och som troende jude så blir jag ju orolig över vad som kan hända mig i den nära framtiden.
Och värt av allt är ju faktum att Hitler vart med under världskriget men jag vet ju inte men han har ju antagligen stridit sida vid sida med många judar som gav allt för att rädda Tyskland och det vet jag ju då min far själv stred och gav sitt liv åt Tyskland.

Men det är inte mer än förståeligt att det ska dyka upp någon som säger säg rädda tyskland och som alltid så ska denne person ha någon att skylla på men varför han i detta fall ska skylla på judarna är det som jag inte förstår.

Men jag är heller inte så förvånad över att många i staden föredrar att gå med i Nazisternas parti över de andra partierna då de praktiskt taget köper sina medlemmar med sina lyxiga lokaler och festmåltider och lovar ett fritt och oproblematiskt Tyskland som härskar över hela världen. Men sen så går samma personer till kommunisternas lokaler som är fyllda av gamla män som bara pratar om att alla är lika värda osv.

 1933
Arbetslösheten blev skyhög på den sista tiden och det har lett till att Hitler tagit makten i Tyskland men det skummaste av allt är att det är de som redan har arbeten som har gått med i NSDAP och det tror jag är för att folk blir allt desperatare vilket även gör de allt mer själviska.
Men jag kan inte anklaga de.

Den kommunistiska revolutionen är ju strax runt hörnet.
Jag personligen är rädd för att mista mitt bageri som har haft en sådan framgång på den senaste tiden.
Men jag tjänar inte så värt mycket på någon av de partierna då jag förlorar mitt bageri om kommunisterna lyckas och ännu värre kanske även mister mitt liv om NSDAP får makten.

Men det var allt för mig den här gången.

Heinrich Wenkel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar