tisdag 7 februari 2012

Imorse hittade jag en lapp inskjuten under min ytterdörr


Trina Thielenhemme

1934

Augusti

Jaha, nu är president Hindenburg död och Hitler har tagit hans plats och blivit "Führer". Jag tror att alla ändå visste att den här dagen skulle komma, Hitler har tillsammans med NSDAP och SS nästan styrt landet sedan han blev rikskansler. Alla är så glada och på gatorna jublar folk. Det händer så mycket nu för tiden. Förra månaden dog Ernst Röhm och en massa andra högt uppsatta SA-ledare. De hade tydligen planerat en statskupp. Jag tycker att Ernst Röhm dog ganska sent med tanke på att Hitler visste om att han var båda socialst och homosexuell.

1935

Oktober

För några dagar sedan skulle jag gå ner i källaren för att hämta några saker. Källaren står oftast tom och det är mest jag som brukar använda den av de som bor i huset. När jag kom ner upptäckte jag att det var ett par ögon som stirrade på mig från hörnet. Jag blev förstås rädd men sedan upptäckte jag att den var en hel familj som satt där, troligen var de judar eller kommunister som gömde sig ifrån Gestapo. Jag blev ganska chockerad men jag lyckades få fram att jag inte skulle berätta för någon och sedan rusade jag upp till lägenheten igen. Jag förstår att de gömmer sig, troligen är det mer än arbete som sker på koncentrationslägrerna. Sedan den dagen har jag gått ner och gett dem något att äta lite då och då. Det är säkert flera runt om i landet som har det så. Jag tror inte att majoriteten av befolkningen kan tycka att det här är rätt, troligen så förtränger de allt hemskt som NSDAP gör och tänker bara på det som de tycker är bra. Jag önskar att någon kunde öppna deras ögon på något sett.

September

För nazisterna är det väldigt viktigt att den ariska folkgruppen förs vidare, och att den är så bra så möjligt så därför förbjuder de arier från att gifta sig med judar, och de har infört tvångsaborter på folk som har ärftliga sjukdomar. Många människor på stan eller på mitt arbete försöker övertala mig att sluta arbeta och bilda en familj istället. Jag fyller snart 31 år så de flesta kvinnor i min ålder har barn vid det här laget. För några år sedan var Tyskland en av de mest jämställda länderna men nu verkar kvinnorna mest vara till för att generationerna ska föras vidare. Jag skulle aldrig vilja ha barn då NSDAP leder landet. Om jag hade haft ett barn nu skulle han/hon ha varit med i Hitlerjugend eller BDM och i skolan hade han/hon också blivit hjärntvättad av lärare, som min far bland annat.

November

Idag gick jag förbi Tannbergs smyckesbutik. Jag gick runt och tittade på de fina prydnadssakerna när jag upptäckte att Mein Kampf låg på en hylla nära kassan. Det var inte mycket till smycke tänkte jag. På omslaget stirrade Adolf Hitler ut med ilksna ögon. Jag tänkte mig inte för och la en negativ kommentar om boken. Jag tittade upp och i kassan satt Eva Tannberg och tittade storögt på mig. Hur kunde jag vara så dum och försäga mig ännu en gång? Adrien och Eva Tannberg är syskon och är nära min ålder, så vi gick i samma skola. Jag hade alltid tyckt att de var snälla innan Adrien blev kapten för SS, troligen är Eva också nazist och troligen skulle hon berätta allt för sin bror. Jag skulle precis försöka förklara att jag bara hade skämtat men då log Eva och sa att hon var på min sida. Det fyller mig med hopp att träffa någon som tycker som jag.

1936

April

Jag gick nyligen ner i källaren för att lämna mat åt judefamiljen som bor där, men när jag kom ner så var det helt tomt. Jag fick en klump i magen. De hade inte sagt något om att försöka fly, men jag hoppades att det var därför de var borta. När jag kom upp till min ytterdörr så stötte jag på min granne som stolt berättade att det var han som hittat familjen i källaren och rapporterat dem till Gestapo. Jag kokade av ilska på insidan men jag nickade bara åt honom och hoppades att han inte märkte att påsen jag höll i var fylld med bröd. Koncentrationslägrerna blev nyligen fler och de som fanns blev ännu större. Jag undrar om min granne vet vad som egentligen kommer att hända med familjen.

Juni

Det här blir troligen mitt sista inlägg i Northeim. Imorse hittade jag en lapp inskjuten under min ytterdörr. Du bör lämna Northeim. Jag vet vad du har gjort och jag har anmält. Någon ville tydligen ge mig ett försprång innan Gestapo kommer och hämtar mig. Varför vet jag inte, antagligen hade den fortfarande lite mänsklighet kvar. Jag packade ihop alla mina saker och mina pengar och nu sitter jag på tågstationen och är beredd på att ta första bästa tåg.

1938

Oktober

Jag befinner mig nu i Berlin där jag bor hos min kusin. I ungefär två månader efter att jag lämnat Northeim reste jag runt i olika städer runt om i Tyskland, sedan fick jag slut på pengar så jag kontaktade min kusin Hedvig via brev och hon kom och hämtade mig. Hedvig är gift med en rik man så hon har gott om pengar. Jag kom till Berlin under de olympiska spelen så alla nazitiska skyltar var borttagna och det såg precis ut som det gjorde när jag växte upp. Gestapo har inte hittat mig ännu och jag vet inte om de letar efter mig, om de struntar i mig, eller om jag inte ens blivit anmäld utan bara blivit skrämd. Jag pratade inte med någon innan jag reste så mina vänner och mina kollegor undrar nog vart jag är. Jag tror att de flesta är vana vid att folk försvinner nu för tiden. Jag har inte längre något arbete men jag får husrum och ekonomiskt stöd av min kusin. Hon har en ganska stor familj, hon har till och med fått pris för att hon fått så många barn. Vårt land har blivit större nu, och större kommer det att bli. Österike blev med vilja en del av Tyskland eftersom de är så stolta över att Hitler växt upp i deras land. Nu vill Hitler även ha delar av Tjeckoslovakien. Storbrittaninen och Frankrike är så rädda för krig, men de måste faktiskt göra motstånd någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar