tisdag 7 februari 2012

Det syns att de är rädda för att ett nytt krig


24 November 1935

Hitler har tagit över, inte genom att vinna majoriteten av rösterna utan genom terror och hot. Han har nu sagt att fredsbestämmelserna inte längre gäller. Han riskerar allas säkerhet genom att bryta mot fredsbestämmelsen. Han skulle kunna starta ett till krig. Det är inte det värsta, han börjar även rusta upp och införa allmän värnplikt. Det kom ett brev i brevlådan om att jag och min bror båda måste gå med i armén. Jag vet inte vad jag ska svara på det för jag vill offra mitt liv för Tyskland men inte för det Tyskland som håller på att skapas. Min far dog för sitt land men jag tror inte att han dog för detta land. Jag vill inte gå med i armén men jag fruktar vad som kommer hända om jag inte gör det. Något som är bra är att Tyskland har fått tillbaks Saar området. Men nästan alla judar har lämnat det för att leva i Frankrike eller Belgien. Jag kan inte beskylla dem för det, situationen här i Tyskland är hemsk. All propaganda och fientlighet emot judar. Men denna fientlighet har tonats ner inför OS som kommer hållas av Tyskland. Jag antar att de bara gjorde detta för att undvika bojkott eller liknande. Jag har funnit människor som delar mina åsikter om Hitler som tex Eva Tannberg, Adam Zimmerman och Klaus Kreidl.

6 September 1936

Storvinst för Tyskland i OS. Vi lyckades ta hem 33 guldmedaljer 26 silvermedaljer och trettio bronsmedaljer. Det var däremot skamligt med all propaganda som pågick. Allt som allt blev det ett lyckat OS för Tyskland och en ännu större vinst för Hitler. En annan vinst för Tyskland är att våran militär nu ockuperar Rhenlandet och varken Frankrike eller Storbritannien har svarat. Jag antar att de är rädda för ett till krig medans Hitler verkar vilja skapa ett. Är han helt galen eller tror han verkligen att provokationerna kan pågå utan att starta ett krig. Min bror måste nu gå med i Tyska armén. Han ska skickas dit om ca två månader och jag hoppas bara han kan klara sig om ett krig bryter ut. Själv slipper jag för att jag är en ingenjör som nu gått med i NSDAP. Jag är inte stolt över det men jag måste om jag ska ha en chans att få jobb nu när Hitler satsar stort på nya byggen och industrin. Jag tror att min ekonomi snabbt kommer att förbättras och då kan jag kanske lämna partiet. Men som det är nu kan jag inte göra något åt det.

21 Mars 1938

Österrike har nu tagits över av Tyskland utan att ett enda skott avlossades. Jag finner detta svårt att tro men det var vad som hände. Jag förstår fortfarande inte att varken Storbritannien eller Frankrike har reagerat på den Tyska framryckningen. Hur som helst är min bror tillbaks i Northeim. Jag hoppas att det får förbli så.

4 Oktober 1938

Hitler uttalade att Tjeckoslovakien skulle överlämna stora områden av sitt land där ca 3 milj tyskar bor. Nu började för första gången Storbritannien gå emellan och försöka förhandla. Det syns att de är rädda för att ett nytt krig för när förhandlingarna var slut hade Tyskland växt i storlek.


7 Juli 1939

Hitler gick över gränsen och helvetet har brutit löst. Hitler har nu tagit över resten av Tjeckoslovakien och Storbritannien samt Frankrike reagerade. När Hitler nu begär bitar av Polen har de ställt sig på Polens sida och helvetet har brutit löst. Ett krig har startat och det ser ut att bli ett stort ett Storbritannien och Frankrike ser nu Tyskland som ett för stort hot för att ignorera och har till slut tagit ställning. Hitler som vägrar erkänna sig slagen kommer inte ge upp. Jag kan inte säga att jag är förvånad, bara arg och rädd. Jag visste att det skulle leda till det här. Jag oroar mig för min bror som måste ut i kriget igen och jag är osäker om min egen framtid också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar