onsdag 8 februari 2012

Det är min plikt att anmäla henne


Elijah Grantz

1939

Då var det dags igen, skriver i min gamla slitna dagbok. nu har Hitler äntligen beslutat att starta krig. För inte länge sen attackera han Polen. Nu vet jag att detta är början på något stort.

Senast jag skrev hade jag inte kommit någonvart. Mitt liv hade ingen mening. Nu jobbar jag inom SS. Jag är nu 37år gammal och ser fram emot mina kommande år i tjänst till Hitler. Jag bor i Berlin med min fru Hedvig och våra tvillingar, Kurt och Jürgen. De är två år gamla vid det här laget. När jag träffade Hedvig var hon lite emot Nazisternas idéer om kvinnans plats i samhället. Efter att vi tillbringat ett år tillsammans fick jag henne att inse att hon skötte hus, barn och jag skötte de svårare uppgifterna.

 Adrien Tannberg är ledare för SS. Även om jag är något år äldre än honom ser jag upp till honom. Jag är äntligen riktigt lycklig. Mina drömmar har förnyats och jag ser världen i ett nytt ljus. Minnet av den man jag en gång var är bara just de ett minne. . Jag fick en dag följa med för en avrättning av ledare för SA. Jag har en längre tid varit mer som en lärling men har tillbringat mycket tid på arbetarläger och koncentrationsläger
När president Hindenburg dog år 1934 var det bara fritt fram för Hitler att ta sin rätta plats. Han hade i och för sig redan styrt Tyskland ända sen han blev rikskansler med hjälp av NSDAP och SS. Han tog platsen som ledare över Tyskland och det är inte mer än rätt.

 Jag var en vacker dag på besök i Northeim för att se min gamla butik. När jag passerade min gamla affär försökte jag att dölja mina känslor. När jag vandrade genom Northeims gator märkte flera bekanta igen mig men vågade inte hälsa. Jag tänkte hälsa på min gamle vän Trina men sedan insåg jag det jag fruktat. Arbetar hon mot mig? Eller med mig?

På väg ut från staden lyckades jag se Trina men hon gick in i en affär jag tror det var ett smyckesaffär. Jag lyckades avlyssna ett samtal. Jag häpnade. Nej, nu måste jag varna ledaren inom SS. Trina måste varnas men det är min plikt att anmäla henne.

Jag tillbringade natten i min gamla affär, som jag fortfarande ägde nyckeln till. Dagen därpå de var juni år 36 då jag gjorde i ordning en handskriven lapp lade den i min väska och började gå mot mitt mål. När jag kom till dörren var det mycket tidigt på morgonen och solen var bara på väg upp på den blå himmelen. Jag läste genom texten innan jag satte mig vid dörren.

Du Bör Lämna Northeim Jag Vet Vad Du Gjort Och Jag Har Anmält.
E/G

 När jag tryckt lappen helt genom dörren ställde jag mig upp och kände en tår rinna ner för min kind. Jag hade i alla fall lite mänsklighet kvar.

Jag måste gå kommer nog inte kunna skriva på ett tag eftersom jag måste på ett möte och sedan åker jag mot förintelselägret. Det är dags att förinta de smutsblodade en gång för alla.

Elijah Grantz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar