onsdag 14 mars 2012

Jag hoppas på bättre tider

Dorothea Lackhausen

3 Maj 1920:

Allt flyter på som vanligt. Jag har bytt till en skola närmre där jag bor. Min tidigare skola låg ju en bra bit bort. Jag var då tvungen att gå ca 50 min varenda morgon för att ta mig till skolan. Och eftersom jag är väldigt morgontrött var detta något väldigt jobbigt för mig. De gångerna jag anlände sent blev jag tvungen att sitter kvar på skolan 1 timma efter skoldagen egentligen skulle tagit slut. Eftersom jag tycker utbildning är viktigt beslöt jag mig då för att byta skola, en skola närmare mitt hem och nu är jag i tid varenda dag. I min klass är det 32 elever. Som tur är känner jag några stycken eftersom alla bor i mitt kvarter. Efter skoldagarna är jag tvungen att hjälpa till i mina föräldrars affär. Trots att jag hellre skulle ägna min fritid åt annat. Jag försöker att hinna med både min skolgång och att hjälpa till hemma. Nu är det två år sedan kriget tog slut och jag hoppas på bättre tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar