måndag 12 mars 2012

Epilog: Urs Walter

Jaha? Här sitter jag, året är 2010 och jag bor som asylsökande i Stockholm, Sverige. Mitt liv börjar närma sitt slut så jag tänkte att jag skulle skriva ner mina sista tankar angående vad som har hänt i världen efter kriget. Ofta när jag tänker på kriget så tänker jag på ordet främlingsfientlighet och jag undrar verkligen om gud var nykter när han skapade den egenskapen. För i nuläget kommer det tillbaks. Jag är rädd för alla kommande generationer. Dem kommer att få lida om det inte kommer en lösning. En lösning på vad kan man då undra. Är det främlingsfientlighet ett bevis på att vissa folkgrupper inte kan leva tillsammans? Men är det en lösning då eller? Att kasta ut alla som inte har samma etniska bakgrund. Jag tror inte det är svaret. Att kasta ut alla som inte har samma etniska bakgrund kommer ju bara i sinom tid leda till en liknade lagstiftning av nurberglagarna. Hur ska man stoppa det här hatet då?

I Sverige där jag bor sedan tio år tillbaks har det nyss varit riksdagsval. Jag noterade att ett nytt parti kallat Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Detta parti har väldigt klara åsikter om invandring. Jag kan inte direkt gå ut och säga att dom är högerextremister för det är dom inte officiellt. Men det kan finnas en bakgrund bakom det hela.

Jag hör ofta frågan hur nazisterna kunde få makten. Jag som själv var med i NSDAPs ungdom vet ju lite mer. Tyskland var i kris, ekonomisk och psykologiskt. Inflationen hade drabbat landet efter börskraschen 1929. Nederlaget och missnöjet efter kriget. Tyskarna ville ha en ledaren, en Führer. Det var just av den anledning som både kommunisterna och nazister fick ökat med röster. De båda parterna var extrema och ville ändra samhället snabbt. Varför stod just NSDAP som segrare 2 augusti 1934 är en tolkningsfråga. Det kan bero på att dom hade ett svar varför allt var så dåligt ställt. (judarna) Men det kan också varit att en stor del av tysklands befolkning hade ett internt hat mot kommunismen pga. den ursprungligen kom från Ryssland. Ryssland jätten från öst. Kommunismen var också något som hotade den välbärgade mannen men såna fanns det inte så många av. Men jag tror just att genom att få fram ett hat, någon att skylla allt på så var det just mycket lättare att leva med säg själv. Jag tror t.ex. inte att tyskland skulle vara i nuläget så stark ekonomiskt ställt om nazismen inte hade kommit. Just för att Hitler bröt desperationen som Tyskland led av. Tyskland var t.ex. tvungna att betala pengar till vinnarna av första världskriget. Om inte Hitler hade brutit den så tror jag att Tyskland iallafall skulle varit i desperation till 2000-talet ekonomiskt ställt menar jag då. Tyskland eller Östtyskland fick ju leva med stort missnöje till 1990 då det upphörde. Rent hypotetiskt kan man inte säga att allt Hitler gjorde var förödelse. Utan Hitler hade inte Volkswagen varit så stort. Med tack vara Hitler så kommer förhoppnings viss inte någon förintelse upprepa sig.

Jag tror, snarare vet att Hitler påverkade många människor i Tyskland. Han gav dom hopp, hopp om pengar, om lycka, om ett tredje rike. Sen svek han dom. Han tog självmord. Jag undrar verkligen hur resten av Tyskland som fortfarande dyrkade Hitler måste ha känt sig. I stor allmänhet blev nog alla förvirrade och ställde sig frågan "Vad ska vi göra nu?" Tyskarna var blinda av att någon skulle leda dom. Fast jag kan inte dra alla över en kant men jag tror att en stor del reagerade på detta sätt. Det kan ha suttit sina spår i och med att tyskar idag är väldigt självständiga och framgångsrika.

Jag tror att andra världskriget var oundvikligt med Hitler som makthavare. Hitler hade hela tiden tänkt att starta krig för att ta tillbaks områden som förlorats under första världskriget. Dock kunde ett världskrig undvikas om inte Hitler va Hitler så att säga. Men ändå är det väldigt svårt att starta ett mellan statligt krig utan att andra stater dras med för på ett eller annat viss hänger alla stater ihop med varandra. Som om jag t.ex slog någon så kommer han nästa dag med sina kompisar. Så fungerar Världen idag. Man kan också säga så här om det inte hade funnits allianser av olika slag så hade det kanske inte funnits världskrig heller.

I min synpunkt kunde andra världskriget bara sluta på ett sätt. Och det var med Tyskland som förlorare. Men den synpunkten hade sett annorlunda om Tyskland hade fått tag på atombomben först. Man kan ju tycka att USA var brutala nog att bomba två japanska städer bara för att visa att kriget var slut. Hur då t.ex. Tyskland avsluta ett krig där dom har vunnit. Dom skulle säkert bombat flera städer. Jag vill inte ens tänka på det. Frågan är också hur mycket dom skulle bomba under krigets gång om dom hade tillgång till atombomben.

Efter min vakt tid över ghettot i Polen gjorde jag uppror mot nazismen. Tog värvning i den amerikanska flottan som kock och var med hela vägen till Japan och bekämpade japanerna på Iwo Jima. Jag kommer ihåg dom fina svarta stränderna där och det stora berget. Gud kanske var nykter när han skapade allt.

Urs Walter (Oberoende Liberal)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar