onsdag 30 maj 2012

Epilog: Thomas Carstens

NU sitter jag här 30 år efter andra världskriget började, kom ihåg den som om det var igår. Fick ett mail av ett tv bolag som ville komma och intervjuva mig om det jag var med om i andra världskriget. Det kommer sändas som en dokumäntär. Igentligen ville jag inte ställa upp för skäms över att jag har varit nazist, kan inte fatta att jag tänkter så, men det var inte mitt fel Hitler manipulerade oss han lurade unte bara mig utan hela landet och folket, han var en hemsk människa. Jag hade blivit följd till ett rum på ett hotell i stan flyttade till Berlin, vill inte flytta från tyskland har för mycket histora kvar här dålig men ändå bra, och vill inte lämmna kvar en massa minnen. Så nu bor jag i berlin med min fru och mina två barn. Och hoppas att mina barn inte kommer få gå igenom det som jag har gjort, vaknar fortfarande kallsvettig vissa nätter från mardrömmer av andra världskriget.
Dörren öppnades och in kom, en ung tjej och ett kamerateam, dom kom fram och hälsade på mig, kände mig genast obekväm med kameran, hon såg det på mig och sa att man snabbt vänjer sig. Helena hette hon, vi pratade inte så mycket utan satte igång interjuven direkt.
- Så Tomas carstens, du var en av dom överlede andra världskriget berätta om hur det var att leva på den tiden?

-Det var en jätte jobbig tid inte ens ord kan beskriva hur det var. Men jag var en av dom som blev manipulerad av hitler och hans propaganda, skäms över det nu men jag var rädd och vilsen, och visste inte vad jag skulle göra, men drog mig ut när jag märkte att han hade blivit maktgalen tror jag förstod det när jag fick höra hur många oskyldiga människor, hitler redan då hade dödat. Och jag märkte att Hitler hade förlorat en massa krig men inte gav upp, han var så himla envis, en vidrig person så att säga. Jag var redan fattig då, fattar inte hur vissa judar kunde överleva, det var jätte svårt att få tag i mat vissa dagar, men hade en liten stuga i northeim en liten tysk by, där jag bodde med min mor, men tyckte vi ändå hade bra i jämförelse till andra vissa sov utomhus mitt i vintern, och den ändå dom hade var kanske bara en skorta om ens det. Det var hemskt att vittna.

-Förstår det, det måste ha varit hemskt men varför tror du Hitler fick  en sån makt över Tyskland och övriga världen?

-För att vi inte hade någon anning om vad som skulle hända, han lät så himla trovärdig, han sa att han skulle få tillbacks Tyskland, och vem vill inte göra sitt land starkare så att säga, och folk ville ha något nytt, hans propagande lät så himla trovärdig, och när han väll började få med sig folk så slutade det inte. Och sen han visste vad han ville, han kunde göra allt för få makten och när han väll fick makt så ville han ha mer.  Och tack vare hans maktgalenhet så blev det krig han nöjde sig inte med bara Tyskland han ville ha så mycket mer och innan vi visste om det var det för sent för att kunna stoppa allt.

- Varför tror du det slutade som det gjorde att han tog livet av sig?
För att han visste att han hade förlorat, en dålig förlorare, nej men det är den största anledningen i slutet så fick han en massa länder i mot sig. Tror inte det fanns någon större anledning, så han lämmande sårade Tyskland efter sig när han lovade det bästa för sitt land.
-Det var alla frågor, om det inte är något du vill tillägga,
-nej har redan sagt allt
-okej, tack så mycket för att du var med och berättade din historia. Vi skakade händer och sa hejdå. Nu stod jag ensam kvar i rummet, forfarande så kan ingen inse hur det var på den tiden, man måste ha upplevt det med egna ögon för att se hur det var, men nu har jag berättade min historia men det finns tusentals som hade det värre en mig så fattar inte varför dom valde mig? men det är mycket man inte kommer få reda på här i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar