fredag 1 juni 2012

Epilog: Hazel Bader

Kära dagbok, nu är det inte Hazel som skriver utan hennes syster
Heidi. Det är med sorg om jag skriver det här. Hazel tog livet av sig. Hon kunde inte stå utlängre. Sorgen efter våran mors bort gång och allt drama runt kriget tog kål på henne långsamt. Jag trodde verkligen att hon skulle klara sig. Att hon var stark nog. Jag har anklagat mig själv för hennes självmord. Jag flyttade och det bidrog nog väldigt mycket till att hon tog livet av sig. Jag var borta i ungefär en månad innan jag kom och hälsade på Hazel. Hon mådde så dåligt då, hon bad mig om en sak, att göra en interjuv med henne om allt som hänt. Så jag gjorde det.

- Hej Hazel, du är nu 41 år gammal och har gått igenom väldigt mycket under en väldigt lång tid. Har du lust att berätta lite om hur du tror att nazisterna kunde få makten i Tyskland?

- Nazsiterna hade väldigt lätt att övertyga folk, så fort en var övertygad så hade dom satt i gång ett mönster. Bara dom fick en påverkad så berättade ju genast den för sina vänner och familj vilket gjorde att väldigt många under en snabb tid blev fast under nazisternas klor. Precis som jag. Jag fastande där, och det tog många år tills jag insåg att Hitler gjorde fel och att han bara lurat oss. Idag ångrar jag att jag betet mig som jag gjort och varit hatisk mot många människor. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för hur jag har tänkt om människors värde. Jag blev som manipluerad av Hitlers tal. Det blev många andra också. Hitler var bra på att övertala folk om att det han sa var rätt. Sen var ju Tyskland väldigt svagt efter första världskriget och Hitler lovade oss att vi skulle bli ett starkt och mäktigt land igen. Folk var desperata så det var inte så mycket att tänka över.

- Hazel du har nu nämnt Nazisterna många gånger hur påverkade nazismen och hitler invånarna i Tyskland och vårat samhälle?

- Nazisterna skapade kaos. Folk flydde, speciellt judarna. Dom gömde sig som små kaniner som blir jagade av rovdjur. Dom som stod på Nazisternas sida blev väldigt våldsamma och hatiska. Många var deprimerade pga hur allt stog till och många förlorade sina nära och kära i sjukdommar och krig. Det var en mörk period för dom flesta. Förutom för nazisterna som verkade ha en väldigt rolig tid med att springa runt och leta efter judar, som en katt som jagar möss. Det var en rolig syn till en början tyckte jag, men det blev bara värre och värre. Eftersom att nazisterna tvingade folk att välja sida så var det inte många som vågade säga emot och gick därför över på nazisternas sida motvilligt.

- Jag var ju själv med om allt du var med om men hur tror du att kriget kunde bryta ut?

- Jag tror att det kunde bryta ut eftersom att Hitler var väldigt hämdlysten och ville hämnas och göra Tyskland till ett stort och mäktigt land igen. Och när Hitler väl kom till makten så visste han inte hur han skulle kontrollera den. Vilket ledde till att han inte hade någon kontroll och då spårade det ur som det gjorde. Det ledde till att alla länder vände sig emot Tyskland igen. När Tyskland hade i stort sätt alla länder emot sig så blev vi svaga igen. Så det blev bara som en ond cirkel. Jag tror att det här kommer att påverka dom tyskar som kommer att leva efter det här kaoset.
 
- Jag förstår vad du menar. Men det är intressant att höra din åsikt Hazel. Det finns alltid flera delar av en historia. Och nu har vi fått höra din.
Jag och Hazel hade inte så bra kontakt efter det här, jag hade mitt liv och mina problem. En månad efter jag träffat henne sist så fick jag ett brev från Hazel granne och det stod:
”Hej Heidi,
Det är med sorg som jag skriver det här, men som du vet så har Hazel mått väldigt dåligt den senaste tiden och till slut orkade inte hon mer. Jag hade inte sett henne på länge så jag bestämde mig för att hälsa på henne och kolla så att allt var bra med henne. Men det var ingen som öppnade så jag gick bort till våran fastighetsskötare och fick nyckel in till eran gamla lägenhet. När jag öppnade dörren så blev jag chockad. Jag vet inte hur jag ska berätta det här, men det är väl lättast att bara säga som det där. Hazel hade hängt sig själv mitt i hallen. Jag är så hemskt ledsen över det här, att jag berättar det såhär. Ville säga det öga mot öga men eftersom att du flyttat så kan jag inte det.
Heidi, jag vill att du ska veta att Hazel älskade dig så mycket. Hon kämpade, men hon orkade inte mer, jag kunde höra henne skrika att hon saknade dig och eran mor. Ibland vaknade jag av att hon skrek av mardrömmar. Jag önskar verkligen att hon var här igen. Jag saknar henne, men inte alls lika mycket som du kommer göra när du läser det här.
Jag är ledsen. Du är alltid välkommen hem till mig.
Herr Zweidorff ”
Jag grät hela tiden när jag läste brevet, min älskade syster. Hon ville alltid väl om alla andra och satte sig alltid i andra hand och jag tror att det var det som fick henne att lämna oss att hon inte hade tagit itu med sina problem när de kom istället för att låsa in de. Då blri det bara värre. Jag önskar att jag kunde ta tillbaka henne och min mor. Men tyvärr så går det inte..
Det ända jag kan göra nu är att bearbeta min sorg. Och alltid komma ihåg att minnen vi haft tillsammans.
Jag kommer alltid att älska dig ändå syster!
Ha det bra i himlen nu, och hälsa mamma.
Heidi Bader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar